Magyar kerékpárosok az olimpiai játékokon: Berlintől Münchenig2012.06.21. 11:56, Szöveg és kép: HBalage, RevoMag
1936 - 1972
A 2012-es londoni olimpia apropójából úgy döntöttem, hogy háromrészes cikksorozat keretében gyűjtöm össze mindazt, ami a magyar kerékpárosok olimpiai szereplésével kapcsolatosan kideríthető. Az első részben röviden ismertettem az újkori olimpiai mozgalom nemzetközi és hazai történetét.
Emellett az 1896 és 1932 közötti időszak egyes nyári olimpiai játékait vettem sorra, és felsoroltam a magyar bringások eredményeit. Ezúttal Berlinből indulunk tovább, és Münchenben fejezzük be a visszatekintést…
XI. nyári olimpiai játékok – Berlin, Németország: 1936. 08. 01–08. 16.
A birodalmi erődemonstráció jegyében az ekkor már Hitler uralma alatt álló Németország az újkori olimpiák történetének legmonumentálisabbját rendezte meg. A méreteket szemléltetendő elég csak a 110.000 főt befogadni képes főstadionra gondolni. Számos újítás debütál itt, például itt szerepel először a fáklyás futás, az első rádiós közvetítés, vagy az első kísérleti tévéadás. Magyarországról minden idők második legnagyobb kerékpáros különítménye utazik, összesen nyolc fővel. A kerékpárosok szereplését így foglalja össze a korabeli sportsajtó:
„Amint előrelátható volt, a repülőbajnokságban már az előfutamokban elvérzett a magyar válogatott. A kétüléses bajnokságban – melyben minden esély nélkül indultunk özönvíz előtti nehézsúlyú tendemen – nagy meglepetésre a középfutamba tornászta fel magát Pelvási és Németh.
A csapatversenyben ugyancsak a középfutamig jutottunk. Időeredményünk alapján az összes résztvevő nemzetek között a 7. helyen végeztünk. Tekintetbe véve a nyugati államok hatalmas kerékpáros versenysportját, ez hatalmas eredmény volt. Az 1000 méteres időbajnokságon Orczán László beváltotta a hozzá fűzött reményeket amennyiben rossz rajtja ellenére is 5. lett. A 100 km országúti olympiai bajnokságban 27 nemzet részéről pontosan 100 versenyző indult. A 100 versenyző közül ötvenöt versenyző vérzett el és negyvenöt érkezett be együttesen a célba. A negyvenöt versenyzőből álló élmezőnyben benne volt mind a négy magyar válogatott. Rajtunk kívül csak a bajnokságot megnyerő franciák érkeztek be mind a négy emberükkel.”
[...]
A teljes cikk a RevoMag oldalán olvasható
Magyar kerékpárosok az olimpiai játékokon: Athéntől Los Angelesig2012.06.21. 11:48, Szöveg és kép: HBalage, RevoMag
1896 - 1932
A 2012-es esztendő ismét az olimpia jegyében telik, hiszen ezúttal nemsokára Londonra fog figyelni a sportszerető közönség egésze. Nekünk kerékpárosoknak külön öröm, hogy az egyre szigorúbb kvalifikációs rendszer ellenére idén is lesznek magyar kerékpárosok – Benkó Barbara, Lovassy Krisztián és Parti András jóvoltából – az ötkarikás játékokon. Az olimpia éve apropójából egy háromrészes cikksorozat keretein belül igyekeztem összegyűjteni a magyar kerékpárosok által az újkori olimpiai játékokon elért eredményeket…
Az eddig elért eredmények tekintetében nem is kell szégyenkeznünk annyira, mint azt sokan gondolhatnák. Bár dobogós helyezést kerékpárosainknak mindeddig nem sikerült szerezniük, a pontszerző 5. (5 db) és 6. (2 db) helyezések jóvoltából a maga 12 pontjával mégsem utolsó a sportág a magyar olimpiai sportágak eredményességi ranglistáján.
Arról nem is beszélve, hogy mint az kiderül, néhány esetben komoly esély mutatkozott a dobogóra, illetve 1984-ben a Los Angeles-i olimpia szocialista bojkottja miatt a magyar versenyzők úgynevezett Barátság Versenyeken vettek részt, ahol Somogyi Miklós pontversenyben bajnoki címet szerzett. Ezt az eredményt egy ideje a Magyar Olimpiai Bizottság (a továbbiakban: MOB) javadalmazás tekintetében elismeri olimpiai bajnoki győzelemnek, bár a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (a továbbiakban: NOB) továbbra sem kezeli hivatalos olimpiának a Barátság Versenyeket.
[...]
A teljes cikk a RevoMag oldalán olvasható
VARGA versenykerékpár2012.06.18. 21:14, Szöveg és kép: yoleeka
Újabb kerékpárral bővült a Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok virtuális múzeuma, történetesen egy VARGA Dezső által készített géppel.
Varga Dezső "Misa" műszerészként dolgozott, vázakat épített. Munkássága alatt több, kiváló minőségű kerékpárt alkotott, legyen az közúti- országúti vagy pályakerékpár.
Kerékpárjai jellegzetes jegyeket hordoztak magukon, mondhatni, hogy stílusában egyedi megoldásokat vonultat fel.
Ilyen például a kerékpár első muffja, az érdekes megoldású nyeregszorító bilincs, ahol a rögzítő csavar az üléscső előtt található. Vagy például a duplavázas felső vázcső.
A képeken látható kerékpár pontos gyártási éve egyelőre nem ismert, de nagy valószínűséggel az 1940-es években készülhetett.
A képtár megtekintése
VETERÁNKERÉKPÁR.HU a YouTube-on2012.06.16. 21:24, Szöveg és kép: yoleeka
Elindult a veteránkerékpár.hu videó csatornája. A tervek szerint idővel, több érdekesség is fel fog kerülni. Lesznek kerékpárokat bemutató videók, és rendezvényeken készített összeállítások.
Megnézem
CSEPEL TACSKÓ 20-coll leánymodell2012.06.14. 22:23, Szöveg és kép: yoleeka
A kor egyik közkedvelt kerékpár típusa. Modernvonalú, hajlított vázcsöves, átlagon felüli kivitelű leánykerékpár, különböző színekben, részleges felszereltséggel, közúti közlekedés esetén világítási készletet kell felszerelni. Olvasható a 80-as évek első felében kiadott Csepel kerékpárokat bemutató prospektusban.
Lássuk a műszaki paramétereket:
Váz: 14" magas, hegesztett kivitelű gyermekváz, hajlított vázcsővel, támvillával és hátsóvillával, lakkozva, matrica díszítéssel. Villa: Lemezből sajtolt villafej és villasaru, redukált, hegesztett hidegenvont acélcsőből készült oválprofilú villaszárak, a váz színére lakkozva. Kormány: Emelt, széles, állítható kivitelben, krómozott acélcsőből, műanyag fogantyúkkal. Abroncs: Nyitott profilú, recézett oldalú, krómozott kivitel 20" x 1,75" méret, 24 küllőlyukkal. Első és hátsó agy: Előbbi 3 részes, könnyű kivitel, krómozva. Utóbbi "Super Gránát" típusú fékagy, 18 fogszámú lánckerékkel. Fék: Gumiraható bowdenhuzalos. Hajtómű: 42 fogszámú lánckerék, 5 1/4" hajtókarokkal, a főtengelyen ékeléssel rögzítve. Sárvédők: Acélszalagból fényesre krómozva, horganyzott huzaltámasszal szerelve. Lánc: 1/2" x 1/8" x 88 tag. Pedál: Block típusú Junior pedál, fényvisszaverő betéttel szerelve. Nyereg: Műanyag borítású gyermeknyereg, feszített rugózással, huzal nyeregalvázzal. Tartozékok: Láncvédő, csengő, pumpa, oldaltámasz, szerszámtáska, 2 db szerelőkulcs.
Képek megtekintése
|