NAGY KERÉKPÁR TESZT 2. RÉSZ - 28 COLLOS KERÉKPÁROK
2012.02.23. 20:31, Szöveg és kép: yoleeka
Az előző részben arról olvashattunk, hogy mit vizsgáltak és mi alapján értékelték a Kermi szakemberei a különböző kerékpártípusokat. A második részben összehasonlítjuk a Magyar Csepel Túra női és férfi , Csepel Velence női, a Szovjet V-21 női és V-10 és V-134 férfi kerékpárokat.
Jöjjenek hát a vélemények és a minősítés.
Magyar kerékpár típusok: CSEPEL TÚRA női és férfi valamint CSEPEL VELENCE női
A három típus főbb jellemzői azonosak, a Túra típusok több színváltozatban készülnek. Az egy pedálfordulat alatt megtett 5,5 m út a járművet főleg síkvidéki használatra teszi alkalmassá. Emelkedőn felfelé, vagy már kisebb ellenszélben is nehéz a gépet hajtani. Az első kerékre eső terhelésrész normál helyzetű kormány esetén, közepesen előredőlt kényelmes helyzetben 36-37 százalék, túrahelyzetben (ilyenkor a kormányszarvak lefelé állnak) 40-41 százalék. Ez elég nagy érték, ami a kormányszarv kedvező alakjával együtt lehetővé teszi, hogy amennyiben a hajtás túl nehézzé válik, úgy a nyeregből felemelkedve és a kormányhoz kapaszkodva a testsúly segítségével a szükséges pedálerő kifejthető legyen.
A műbőr nyereg közepesen kényelmes, 10 km után már túl keménynek bizonyult. A kormány állíthatósági tartománya felfelé nagyobb lehetne. Az első fék rudazatos szerkezetű, tartós és erős felépítésű, fékhatása kiváló. A Túra kerékpárok kisméretű kerek fényvisszavetője rossz elhelyezése miatt keveset ver vissza a hátulról rávilágító gépkocsi fényszóró sugarából. Célszerű ezért a sárvédő legaljára még egy prizmát szerelni, vagy a prizmával kombinált hátsó lámpát az útra merőleges prizmafelülettel felszerelni.
Jól használható a lábtámaszos nagykapacitású pumpa. A három típus felszereltsége meglehetősen szegényes. Még a csomagtartót is külön kell megvásárolni. A szurokfekete színű kivitelűek lakkozása 200 celsius-on beégetett aszfaltlakk, tartósabb, kemény és egyszerűen javítható; a színes műgyanta lakkozásúak üdébbek, a lakk rugalmasabb, jobban tapad, bár kevésbé tartós.
Összességében jó felépítésű, gondos kivitelű, vidékre jobban megfelelő áttételű kerékpárok. Városban a nagy hajtási erőszükséglet miatt a dinamikus forgalomhoz nehezebben alkalmazkodnak. Viszonylag széles gumiabroncsaik a lazább talajon való közlekedést elősegítik.
A három kerékpár típus a vizsgálati eredmények alapján JÓ minősítést kapott.
Szovjet kerékpár típus: V-21 női
Egy pedálfordulatra 5 m utat tesz meg, így a hajtáskor közepes erőt és fordulatszámot igényel. A széles, keresztmintázatú gumi és a kiváló iránytartás különösen vidéken való használatra teszi alkalmassá. Lefelé fordított kormánnyal ("túra" helyzet, szállításkor is így van rögzítve) túracélokra kiválóan alkalmas, 20-22 km/ó átlagsebesség fáradság nélkül tartható vele.
Ha a kormányt normál helyzetbe fordítjuk (ez a kormánycsavar meglazítása után végezhető el), fékfogantyút és a csengőt át kell szerelni. A kormány magasságállítási lehetősége elég kicsi. A tartós bőrnyereg kényelmes, tartalék nyeregrugóról viszont ajánlatos gondoskodni, mert az oldalirányban nem kitámasztott spirálrugó gyakran törik (ez természetesen a gépet használó testsúlyától is függ). Bár az első fék tuskójának elmozdulása fékezéskor igen nagy, az elérhető lassulás nem a legjobb, mert a két gumi súrlódási tényezője kisebb mint például a magyar kerékpároknál.
A kemény anyagú gumik súrlódási tényezője nedves úton a szokásosnál jobban romlik, szilárd burkolatú úton lassabban célszerű kanyarodni, kerülni kell a sima, lejtős felületeket. A kerékpár viszont rosszabb úton (például nagy kockakövön, makadámúton) sem ráz, mert merev gumiabroncsait nem szükséges túl keményre fújni, így sem lapulnak be nagyon. Szoknyahálóval, csomagtartóval, gazdag karbantartó készlete - generátorral és első lámpával kapható.
A hátsó lámpát külön kell megvenni (mivel a KRESZ ezt is megkívánja) és úgy kell felszerelni, hogy a prizmafelület az útra merőleges legyen. A jármű saját fényvisszavetője túl kicsi, rosszul elhelyezett. A vázcsövek szívósa, inkább hajlanak mint törnek, de gyakori a hibás forrasztás. Ilyen esetben azonnal kicserélik a kerékpárt, vagy vázat. Az első kilométerek után célszerű az összes csavar utánhúzása. Lakkozása újkorában puha, rugalmas, idővel keményedik. Vétele - minőségét és felszerelését figyelembe véve - kifizetődő.
A kerékpár típus a vizsgálati eredmények alapján KÖZEPES minősítést kapott.
Szovjet kerékpár típus: V-10 és V-134 férfi
A V-21 női kerékpárnál elmondottak nagyrészt érvényesek a szovjet férfi kerékpárokra is, csak díszítésben térnek el egymástól. Utóbbiaknál azonban kisebb az áttétel, így az egy pedálfordulatra megtett út mintegy 5,5 m. Ez nagyobb pedálerőt kíván, amit tartósan nehéz kifejteni. Így általában alacsonyabb átlagsebességet lehet vele elérni, mint az egy pedálfordulatra 5 métert megtevő női kerékpárral.
A nyereg alakja is rosszabb, mert a hátsó szélső sarkakból a nyeregorr felé haladó két kidudorodó hajlat az izmokat dörzsöli, a nyereglap túl merev, az alvázrugózás is kemény. A nyereg legalsó helyzetében is elég magasan helyezkedik el, így még közepes lábhosszúságú egyéneknek is nehéz a megálláskor a talajfogás.
A bő tartozékkészlet a következő darabokból áll: két kulcs, csavarhúzó, olajozó, gumijavító-készlet, szelep, pumpa. A szerszámok méretpontossága nem midig kifogástalan, a pumpatömlő is gyakran hibás. Világítóberendezéssel is kapható (valamivel magasabb áron), bár ezt is ki kell egészíteni a hátsó lámpával. A generátor dörzstárcsája nedves időben és nagyobb sebességnél megcsúszik a kerékgumin. Az első lámpa fényfoltja a rossz üveglencse miatt nem egyenletes.
Az alkatrészek nagy része sajtolt kivitelű. A villák és a váz ütközés esetén könnyen elhajlanak, de egyengetéssel repedésveszély nélkül visszahajlíthatók. Gyakori, hogy a forrasztások közelében a lakkozás alatt a fém rozsdásodik. Ha ezt tapasztaljuk, forduljunk a garanciális javítást végző szervizhez. Fekete lakkozású darabjait krómozott sárvédőkkel is árusítják. Ezeken a kerékpárokon a kerékpántok és a nyeregalváz is krómozott. Ára minőségével arányos.
A kerékpár típusok a vizsgálati eredmények alapján KÖZEPES minősítést kaptak.
Kapcsolódó tartalom: Nagy kerékpár teszt 1. rész - Mit vizsgáltunk és értékeltünk?