WM CSEPEL - EGY KORSZAK VÉGÉT JELENTŐ TÍPUS
2013.01.08. 20:40, yoleeka
Egy letűnt korszak végét jelentő típus került fel a Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok virtuális múzeumába. A WM név alatt gyártott kerékpárok egyik utolsó képviselője. A gép vázszáma: F237931, a magas számozás is erről árulkodik.
A WM korszak utolsó 3 éve a Nehézipari Központ [NIK] időszaka.
1946 decemberében megalakult a Nehézipari Központ /NIK/ azzal a feladattal, hogy összefogja a teljes kohászatot, a vas- és fémipari vállalatok 60 százalékát, a gépgyártás 50 százalékát, a MÁVAG, a Láng, az MVG, a WM és a Rimamurányi-Salgótarjáni Vasmű munkáját. A Csepel NIK jelzésű kerékpárok a Nehézipari Központról kapták nevüket. Ez az intézmény a Nehézipari Minisztérium elődje volt és a háború után alakult, 1946-49 között állt fenn.
A kerékpárokon először a WM NIK jelölésű táblát használták, illetve a Kossuth címeres változatot, mivel Magyarország címere 1946-tól újból ez lett. Majd amikor a Nehézipari Központ átalakult a helyét átvette a semleges kör motívum, azután jött a Rákosi monogram.
A WM-es korszakot 1949-ig datáljuk, utána a változások szeleként, a gyár átkeresztelkedik, névváltozáson esik át, és a gyár életében következik egy újabb szakasz, 1950-1956 között már Rákosi Mátyás nevét viseli.
A személyi kultusz bizonyítéka, hogy 1950. március 13-án a WM gyári termelési értekezletén S. Ferenc gyári munkás „önként” indítványozza: „Felhívom a pártszerveinket, legyen azon, hogy gyárunk a mi szeretett, drága Rákosi elvtársunk nevét viselhesse!” A pártszervezet természetesen támogatta a „kezdeményezést”, sőt a Minisztertanács is, mely 1950. március 24-i ülésén a kombinátnak a Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek nevet adta. A gyűlölt vezér nevét csak 1956. október 5-én, Rajk újratemetése előtt egy nappal vették le a Gyárkapuról.
A háború előtti termelést megduplázó üzemben a gyártott típusok száma egyre jobban csökkent, és az ötvenes évek közepén már csak két típust készítettek női és férfi változatban
A szövegből kitűnik, hogy 1950 márciusában még WM ként működik a gyár, így az is elképzelhető, hogy ebből az időszakból származik a gép. A kerékpárban lévő hátsó agy kontrakarján is ott szerepel a 1950-es felirat. Tehát jó eséllyel kijelenthetjük, hogy ez a típus a WM korszak végén és a Rákosi korszak hajnalán készült.
Képtár megtekintése