KATONÁK KÉTKERÉKEN 1. RÉSZ2012.12.26. 18:51, Sőregi Zoltán
Helytörténeti rovatunk mostani és következő részében nem kevesebbre vállalkozunk, mint hogy elmeséljük olvasóinknak az esztergomi kerékpáros katonai egységek történetét. A huszadik századi história számos érdekes részlettel, a közönség számára eddig nemigen ismert leírással, adattal van teli. A Hídlap számára összeállított kétrészes cikket Sőregi Zoltán írta. A szerző, mint kutató és publicista 15 éve foglalkozik hadtörténettel, számos publikációja jelent meg a témákban. 2002 óta a Magyar Hadtudományi Társaság tagja.
Az emberiség természetéhez tartozik, hogy mindazt, amit megalkotott, megpróbálja felhasználni katonai területen. Különösen vonatkozik ez a gépekre, amelyek segítségével a katonai erők gyorsabban, hatékonyabban működhetnek. Nem kerülte el ezt a sorsot a kerékpár sem. A hadtörténet első kerékpáros alakulatai az Egyesült Királyságban jöttek létre, kísérleti jelleggel, 1885-ben. Az első világháború kezdetére a hadviselő felek mindkét oldalon alkalmazták a kerékpárosokat. Az Osztrák-Magyar Monarchia hadseregében az 1908-as fegyvergyakorlaton szerepelt első ízben kerékpáros gyalogság, kísérleti jelleggel.
A két háború között
Az I. világháborút lezáró trianoni békeszerződés szigorúan megszabta Magyarország számára a rendszerben tartható haderő nagyságát és összetételét. Ezek a tiltó intézkedések a gazdasági nehézségekkel párosulva már ekkor kényszerpályára állították a Honvédséget és benne a kerékpáros csapatokat. 1921-re a haditapasztalatok alapján és lehetőségek függvényében a megalakuló hét vegyesdandár alárendeltségébe egy-egy kerékpáros zászlóaljat szerveztek, amelyek maximális létszáma egyenként 18 tiszt és 450 fő toborzott legénység lehetett.. Ezek közül a 3. honvéd kerékpáros zászlóaljat Esztergomban, a 4. honvéd kerékpáros zászlóaljat Kenyérmező-táborban (1927-től Esztergom-tábor) állították fel.
KERÉKPÁR STADION PÉCSET2012.12.23. 17:04, yoleeka
A pálya Monár Endre tervei szerint készült, "333 és 1/3 méter, makadám és kátrány burkolattal, 500 személyes fedett tribünnel, alatta öltözővel, fürdővel és kerékpártárolókkal". A pálya a mai versenypályákhoz hasonlóan az ívekben megfelelő döntéssel lett kialakítva.
A kitűnő versenyeredmények igen népszerűvé tették Pécsett a kerékpározást. Ezt igyekezett tovább növelni a "Kerékpár Sport" című szaklap is, mely Bolgár Tivadar szerkesztésével, 1896-ban indult meg. Az Egyletnek ezekben az években már több, mint 100 tagja volt, ami páratlan abban az időben.
Ezeken a versenyeken már sorozatos győzelmeit aratta a sokoldalú Lauber Dezső, ki korábban mint diák, az atlétikai versenyeken tűntette ki magát. A PKE 75. versenyén az együléses, és Bedő Imrével a kétüléses versenyt is megnyerte. A szeptember 4-i országos versenyen is remekül szerepelt. Az országos bajnokság eredményei egyértelműen bizonyítják a pécsi kerékpárosok nagy fölényét, erejét.
Ha mégtöbbet szeretnél megtudni Pécs kerékpáros múltjáról, látogass el a Régi Pécs oldalára.
JÓKÍVÁNSÁG2012.12.20. 21:13, yoleeka
Minden kedves Olvasónak, veteránkerékpáros közösségünk tagjainak és nem utolsó sorban az együttműködő Partnereinknek
NAGYON KELLEMES KARÁCSONYI ÜNNEPEKET KÍVÁN
a
veteránkerékpár.hu
Portré - Orczán László2012.12.14. 12:22, HBalage - RevoMag
Akadtak évek, amikor a magyar kerékpársport sokkal kevésbé volt elmaradva a világ élvonalától, mint manapság. Ilyen biztató időszak volt a húszas évek végétől a harmincas évek végéig tartó. A kor egyik klasszisa Orczán László, aki idén lenne pontosan száz esztendős, de sajnos immár húsz éve nincsen közöttünk. Olimpikon, négyszeres nemzeti bajnok, többszörös magyar rekorder és világcsúcstartó volt – utóbbiról viszont kevesen tudnak. Egy fényes sportkarrier legfontosabb momentumainak felidézésével tisztelegnék ezúttal a nagy bajnok előtt. Emellett részletesen körbejárnám pályafutásának legfontosabb évét – az 1936-ost – amikor két világrekordot futott és olimpiai pontszerző helyen végzett.
Negyvenes átlag közelében országúton
Orczán László foglalkozását tekintve gépésztechnikus volt, a MÁV-nál dolgozott, gőz- majd később dieselmozdonyokkal foglalkozott – NOHAB-okkal és Szergejekkel. Kerékpáros sportpályafutását 17 éves korában kezdi a Törekvés SE-nél, majd a klub színeiben versenyez egész pályafutása során. Kiegészítő sportként gyorskorcsolyázik is, ebben a sportágban is nyer magyar bajnokságot. Kezdetben főként országúton ér el sikereket, 18 évesen megnyeri a Budapest-Siófok 100 kilométeres országúti versenyt, majd mindössze 19 évesen (1931-ben) az országúti egyéni összetett bajnokságon diadalmaskodik, megszerezve ezzel első felnőtt magyar bajnoki címét. Ugyanebben az évben elindul a koppenhágai világbajnokságon, de nem ér el sikert, a szakirodalom így emlékezik vissza az esetre:
„Az 1931-ik évi kopenhágai országúti világbajnokságon Jálics Béla a tizenhatodik helyen végzett, míg Orczán László és Nemes István géptörés miatt kénytelenek voltak a versenyt feladni.”
[...]
A cikk teljes terjedelmében a RevoMag oldalán olvasható
Cikkajánló - Pályagép az aranykorból2012.12.11. 19:58, yoleeka
Avagy egy Varga vázra épített pályakerékpár.
Mindennapos edzésre és versenyhasználatra keresett pályavázat, amikor valami egészen másba botlott Horváth Balázs. Az Ő gépével ismerkedhet meg az olvasó, ha bele olvas a Veterán autó és motor magazin decemberi számába. A cikkben a kerékpárt bemutató fotókon kívül néhány, Furmen Imre archívumából válogatott régi fekete-fehér felvétel is látható.
Varga Dezső (1910-1961)
A harmincas évek közepén kezdett kerékpárokkal foglalkozni, műszerészi végzettséggel rendelkezett. Budapest VIII. kerületében dolgozott különböző helyszíneken, utolsó műhelye a Vajdahunyad utcában volt.
Egy ideig a magyar válogatott szerelőjeként is tevékenykedett, de igazán ismertté versenyzők számára épített vázai tették. Vida Tibor kilencszeres magyar bajnok, a negyvenes-ötvenes évek egyik legjobb országúti kerékpárosa is Varga vázon érte el sikereit.
Varga Dezső előszeretettel alkalmazta vázain az élforrasztásos csőkötési technológiát, amely a maga korában ritkaságszámba ment.
További részletek a magazinban.
|