Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2025. Július
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hírek a veterán kerékpárok világából

KATONÁK KÉTKERÉKEN 1. RÉSZ

2012.12.26. 18:51, Sőregi Zoltán

Helytörténeti rovatunk mostani és következő részében nem kevesebbre vállalkozunk, mint hogy elmeséljük olva­sóinknak az esztergomi kerékpáros katonai egységek tör­ténetét. A huszadik századi história számos érdekes rész­lettel, a közönség számára eddig nemigen ismert leírással, adattal van teli. A Hídlap számára összeállított kétrészes cikket Sőregi Zoltán írta. A szerző, mint kutató és publi­cista 15 éve foglalkozik hadtörténettel, számos publikáci­ója jelent meg a témákban. 2002 óta a Magyar Hadtudo­mányi Társaság tagja.

Az emberiség természetéhez tartozik, hogy mindazt, amit megalkotott, megpróbálja felhasználni katonai területen. Különösen vonatkozik ez a gépekre, amelyek segítségével a katonai erők gyorsabban, hatékonyabban működhetnek. Nem kerülte el ezt a sorsot a kerékpár sem. A hadtörténet első ke­rékpáros alakulatai az Egyesült Királyságban jöttek létre, kí­sérleti jelleggel, 1885-ben. Az első világháború kezdetére a hadviselő felek mindkét oldalon alkalmazták a kerékpároso­kat. Az Osztrák-Magyar Monarchia hadseregében az 1908-as fegyvergyakorlaton szerepelt első ízben kerékpáros gyalog­ság, kísérleti jelleggel.

A két háború között

Az I. világháborút lezáró trianoni békeszerződés szigorúan megszabta Magyarország számára a rendszerben tartható haderő nagyságát és összetételét. Ezek a tiltó intézkedések a gazdasági nehézségekkel párosulva már ekkor kényszerpályá­ra állították a Honvédséget és benne a kerékpáros csapatokat. 1921-re a haditapasztalatok alapján és lehetőségek függvé­nyében a megalakuló hét vegyesdandár alárendeltségébe egy-egy kerékpáros zászlóaljat szerveztek, amelyek maximális lét­száma egyenként 18 tiszt és 450 fő toborzott legénység lehetett.. Ezek közül a 3. honvéd kerékpáros zászlóaljat Esztergomban, a 4. honvéd kerékpáros zászlóaljat Ke­nyérmező-táborban (1927-től Esztergom-tábor) állították fel.

KERÉKPÁR STADION PÉCSET

2012.12.23. 17:04, yoleeka

A pálya Monár Endre tervei szerint készült, "333 és 1/3 méter, makadám és kátrány burkolattal, 500 személyes fedett tribünnel, alatta öltözővel, fürdővel és kerékpártárolókkal". A pálya a mai versenypályákhoz hasonlóan az ívekben megfelelő döntéssel lett kialakítva.

A kitűnő versenyeredmények igen népszerűvé tették Pécsett a kerékpározást. Ezt igyekezett tovább növelni a "Kerékpár Sport" című szaklap is, mely Bolgár Tivadar szerkesztésével, 1896-ban indult meg. Az Egyletnek ezekben az években már több, mint 100 tagja volt, ami páratlan abban az időben.

Ezeken a versenyeken már sorozatos győzelmeit aratta a sokoldalú Lauber Dezső, ki korábban mint diák, az atlétikai versenyeken tűntette ki magát. A PKE 75. versenyén az együléses, és Bedő Imrével a kétüléses versenyt is megnyerte. A szeptember 4-i országos versenyen is remekül szerepelt. Az országos bajnokság eredményei egyértelműen bizonyítják a pécsi kerékpárosok nagy fölényét, erejét.

Ha mégtöbbet szeretnél megtudni Pécs kerékpáros múltjáról, látogass el a Régi Pécs oldalára.

JÓKÍVÁNSÁG

2012.12.20. 21:13, yoleeka

Minden kedves Olvasónak, veteránkerékpáros közösségünk tagjainak és nem utolsó sorban az együttműködő Partnereinknek

NAGYON KELLEMES KARÁCSONYI ÜNNEPEKET KÍVÁN

a

veteránkerékpár.hu

Portré - Orczán László

2012.12.14. 12:22, HBalage - RevoMag

Akadtak évek, amikor a magyar kerékpársport sokkal kevésbé volt elmaradva a világ élvonalától, mint manapság. Ilyen biztató időszak volt a húszas évek végétől a harmincas évek végéig tartó. A kor egyik klasszisa Orczán László, aki idén lenne pontosan száz esztendős, de sajnos immár húsz éve nincsen közöttünk. Olimpikon, négyszeres nemzeti bajnok, többszörös magyar rekorder és világcsúcstartó volt – utóbbiról viszont kevesen tudnak. Egy fényes sportkarrier legfontosabb momentumainak felidézésével tisztelegnék ezúttal a nagy bajnok előtt. Emellett részletesen körbejárnám pályafutásának legfontosabb évét – az 1936-ost – amikor két világrekordot futott és olimpiai pontszerző helyen végzett.
Negyvenes átlag közelében országúton

Orczán László foglalkozását tekintve gépésztechnikus volt, a MÁV-nál dolgozott, gőz- majd később dieselmozdonyokkal foglalkozott – NOHAB-okkal és Szergejekkel. Kerékpáros sportpályafutását 17 éves korában kezdi a Törekvés SE-nél, majd a klub színeiben versenyez egész pályafutása során. Kiegészítő sportként gyorskorcsolyázik is, ebben a sportágban is nyer magyar bajnokságot. Kezdetben főként országúton ér el sikereket, 18 évesen megnyeri a Budapest-Siófok 100 kilométeres országúti versenyt, majd mindössze 19 évesen (1931-ben) az országúti egyéni összetett bajnokságon diadalmaskodik, megszerezve ezzel első felnőtt magyar bajnoki címét. Ugyanebben az évben elindul a koppenhágai világbajnokságon, de nem ér el sikert, a szakirodalom így emlékezik vissza az esetre:

„Az 1931-ik évi kopenhágai országúti világbajnokságon Jálics Béla a tizenhatodik helyen végzett, míg Orczán László és Nemes István géptörés miatt kénytelenek voltak a versenyt feladni.”

[...]

A cikk teljes terjedelmében a RevoMag oldalán olvasható

Cikkajánló - Pályagép az aranykorból

2012.12.11. 19:58, yoleeka

Avagy egy Varga vázra épített pályakerékpár.

Mindennapos edzésre és versenyhasználatra keresett pályavázat, amikor valami egészen másba botlott Horváth Balázs. Az Ő gépével ismerkedhet meg az olvasó, ha bele olvas a Veterán autó és motor magazin decemberi számába. A cikkben a kerékpárt bemutató fotókon kívül néhány, Furmen Imre archívumából válogatott régi fekete-fehér felvétel is látható.

Varga Dezső (1910-1961)

A harmincas évek közepén kezdett kerékpárokkal foglalkozni, műszerészi végzettséggel rendelkezett. Budapest VIII. kerületében dolgozott különböző helyszíneken, utolsó műhelye a Vajdahunyad utcában volt.

Egy ideig a magyar válogatott szerelőjeként is tevékenykedett, de igazán ismertté versenyzők számára épített vázai tették. Vida Tibor kilencszeres magyar bajnok, a negyvenes-ötvenes évek egyik legjobb országúti kerékpárosa is Varga vázon érte el sikereit.

Varga Dezső előszeretettel alkalmazta vázain az élforrasztásos csőkötési technológiát, amely a maga korában ritkaságszámba ment.

További részletek a magazinban.

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!